fredag 5 maj 2017

Kardemummaskorpor

Fantastiskt enkel och jättegott att lägga på en dessert. Lärde mig detta på en matlagningsafton på Yanicks Kitchen i Göteborg 2017.

Väg upp smöret i god tid så det blir rumstempererat. Ha sedan gärna lite extra smör eller flytande smörolja för att justera konsistensen.

Väg upp mjöl, socker och mät upp kardemumman. Blanda väl med en visp. Lägg i smöret och knåda till en lite smått kladdig smet men inte för kladdig eftersom då kommer degbitarna att flyta ut.

Krama ihop så det bildas en smal korv, typ ölkorvs tjocklek. Bryt av små bitar, ca 1 cm, och lägg på en bakplåt försedd med bakpapper.

 

Låt via ca 20 min. Därefter baka i 15 min i 150 °C. Höj till 180 °C någon minut extra och tag sedan ut och låt svalna helt innan de läggs i tätslutande burk.

Mängder

  • 100 gr vetemjöl
  • 50 gr socker
  • 50 gr rumstempererat smör
  • 1 (2) tsk kardemumma (jag tar gärna mer för jag älskar kardemumma)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar